October 6, 2015 Last Updated 9:17 am

The Daily Telegraph reprimanded by new UK press regulator for ‘misleading’ Jeremy Corbyn story

IPSO forces UK daily to publish correction online and in print, the second time in three months the UK regulator has found Telegraph stories to be ‘significantly misleading’

For the second time in three months, The Daily Telegraph has been reprimanded by the new UK press regulator. This time IPSO found that an article originally headlined Labour grandees round on ‘antisemite’ Corbyn was misleading.

IPSO ruled that the story, which said Ivan Lewis, the shadow Northern Ireland secretary, had accused of Jeremy Corbyn, then running for the leadership position of the Labour Party, was using “antisemitic rhetoric.” Lewis protested that this was inaccurate and IPSO agreed.

TDT-correction“In fact, the complainant had not made this criticism in terms, as the article stated,” the IPSO ruling states. “The coverage was therefore significantly misleading. This misleading impression was not remedied by the quotation of the remarks elsewhere in the article.”

As a remedy, IPSO said The Telegraph must publish a correction:

The newspaper should therefore publish a correction which made clear that the complainant had not directly accused Mr Corbyn of anti-Semitism and had not made reference to Mr Corbyn’s “anti-Semitic rhetoric”. The correction should also note that it had been published following a ruling by the Independent Press Standards Organisation. It should appear beneath the online article and on page 2 in print. The print edition should also include a front page reference to the correction, as the original article had appeared on page 1.

That correction has now appeared online and reads as follows:

This article originally stated that Ivan Lewis had accused Jeremy Corbyn of being ‘anti-Semitic’, and had attacked his “anti-Semitic rhetoric”. In fact, Mr Lewis did not directly accuse Mr Corbyn of being anti-Semitic. He said that Mr Corbyn had “shown very poor judgment in expressing support for and failing to speak out against people who have engaged… in anti-Semitic rhetoric”. This correction has been published following a ruling by the Independent Press Standards Organisation.

For those US readers who don’t keep up with UK politics, Jeremy Corbyn went on to win election as Labour Party leader, despite strong opposition from most of Fleet Street.

The Telegraph was similarly reprimanded for an article it published in April of this year about the Office of the First Minister of Scotland. That article reported the contents of a Government memorandum which was said to report the details of a private meeting between the First Minister, Nicola Sturgeon MSP, and the French Ambassador, Sylvie Bermann. The paper failed to contact those involved in the story to confirm the facts.

“Clause 1 of the Editors’ Code obliges the press to take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information,” IPSO said in their ruling. “This article was significantly misleading because the newspaper had failed to make clear that it did not know whether the account the memorandum presented was true.”

Comments are closed.